Wednesday, November 9, 2011

Bahagia Di Hati - Bab 1 part 1

Bab 1               


                “ Raudhah Syaziyy binti Abdul Absyar . Ni nama awak? “ Tanya salah seorang panel yang menemuduga aku untuk menjadi setiausaha di syarikat ini .


                “ Ya saya . “ Tahulah nama aku pelik . Dah sah-sah tertulis nama aku yang comel kat situ . Tak boleh baca ke cik abang oii ?


                “ Maaf , jarang saya jumpa orang nama pelik macam awak . Keturunan Arab? “ Tanya dia lagi . Sempat aku kerling tag nama yang dipakai cik abang tu . ‘Harith’ . Hmm , common sangat nama dia ni . Nama orang putih . Patutlah pelik bila dengar nama aku.


                “ Datuk saya orang Arab . Nenek saya orang Melayu . Jadi saya ni , kira mix la , “ Balasku sambil tersengih .


                “ Bangga sangat ke jadi mix sampai tersengih-sengih macam kerang busuk ni ? ” Berkerut-kerut muka cik abang seorang ni . Aku dikata macam kerang busuk ? Aku wangi ok . Mandi 3 kali sehari . Pakai sabun Dove lagi . Dia tu , entah mandi entah tidak pagi ni . Sepet semacam je mata dia aku tengok . Lagi satu , teringin sangat nak jadi tua ke cik abang ? Dingin semacam .


                “ Saya berbangga dengan susur galur saya yang berbilang bangsa encik . Bukan sebab saya mix, “ balasku seperti memerli.


                “ Hmm ,” Kematian kata-kata agaknya cik abang ni . Eh , sekejap ! Dari tadi aku panggil dia cik abang . Sejak bila aku ada abang ? Kalau aku ada abang pun , tak ingin aku dapat abang perangai macam dia ni .


Kemudian , panel-panel yang lain mula menyoalku dan aku menjawab soalan-soalan mereka dengan nada yang yakin . Alhamdulillah , temuduga aku berjalan dengan lancar sekali. Encik Harith yang emo ( tak nak panggil cik abang lagi dah ) tu tak bercakap langsung . Pandang aku dengan tajam sekali . Oh no ! He got such a quiet eyes . Boleh tergoda kalau aku balas pandangan dia lama-lama . Haha . Pleaselah


                “ Baiklah Cik Raudhah ,sekiranya didapati Cik berkelayakan , pihak kami akan menghubungi Cik,“ Kata salah seorang panel  didepanku .


                “ Baik, “ Balasku sambil tersenyum dan terus keluar dari bilik temuduga . Tak pandang langsung Encik Emo tu . Tak berani dan menyampah  ( sikit .. Hehe )


2 comments:

  1. pendek sgt la querida..but interesting..keep up the good work :)

    ReplyDelete
  2. baru part one dear ;)
    thanks for the support .. appreciate it <3 !

    ReplyDelete