Wednesday, November 9, 2011

Bahagia Di Hati - Prolog

               Cintaku pada 29 September 2006 kembali jua padaku. Dia bakal menjadi suamiku. Tapi, masih adakah bahagia di hati? Cuma Tuhan sahaja yang ada jawapannya.
           

    “  Sya , dah siap ke? ” soal mama di muka pintu .


Apabila melihat aku masih memakai T-shirt dan jeans , mama mengucap panjang .

                “ Sya , kenapa tak pakai baju pengantin lagi ni ? Akad nikah lagi 1 jam sayang . Kak Ogy nak andam lagi dah ambil masa . Cuba cakap dengan mama , kenapa buat macam ni last minute ? Sayang dah kenal hati budi bakal suami sayang tu , apa yang tak kena lagi ni ? "  Nah . Begitu panjang mama bercakap .


                “ Sya takut mama . Sya takut Sya buat pilihan yang tak tepat . Sya takut hal arwah diungkit lagi . Sya tak nak mama, “ Aku meluahkan apa yang terbuku di hatiku . Begitu banyak ketakutan dalam diriku saat ini .

                “ Awak ni siapa? “ Tanya mama .

                “ Hah ? ” Mama kena amnesia ke? “ Ni kan Sya, mama . Mama dah tak ingat anak mama ke? "

                “ Anak mama seorang yang kuat . Kalau Sya takut , Sya bukan anak mama . Kalau dulu Sya boleh bertahan , kenapa tak sekarang ? Kalau nak di bandingkan dengan dulu , sekarang ni tak patut jadi masalah besar untuk Sya kan ? “ Begitu banyak ‘kalau’ dalam ayat mama .


Ya ! Dulu dugaan yang aku terima lagi hebat dari ini . Kenapa hal ini aku perlu perbesarkan? InsyaAllah dengan izinNya , aku mampu hidup bahagia .

--------------------------------------------------------------------------------------

                “ Aku terima nikahnya ………………..” Aku tidak mendengar apa yang dilafazkan oleh bakal suamiku . Aku takut kalau dia berdendam denganku . Aku takut dia akan mengabaikanku . Ahh .. terlalu banyak takut dalam diri ini .

                “ Sah !”

Perkataan itu menyedarkan aku dari khayalanku . Kemudian , dia datang di hadapanku dan bersedia untuk menyarungkan cincin . Setelah cincin disarung , aku mencium tangannya  dan kemudian dia mencium dahiku . Mungkin inilah kebesaran Allah . Sekelip mata , ketakutan dalam diriku hilang apabila dahiku dicium . Ya , dialah suamiku . . Suami yang akan menjagaku dan sehidup semati denganku .


               “ Sayang ? Abang berjanji abang akan membahagiakan sayang dan tak akan membenarkan air mata sayang mengalir walaupun setitik . Itu janji yang akan abang pegang selagi hayat abang dikandung badan , "  Bisik suamiku di tengah-tengah kesibukan jurugambar merakam saat-saat indah kami .

6 comments:

  1. not bad..good try..sambung yek? i discovered ur blog via ria natsumi's blog..:)

    ReplyDelete
  2. ok jer....permulaan yang menarik...

    ReplyDelete
  3. kak ria : Thanks ! I appreciate it ;)

    ReplyDelete
  4. Anonymous : Terima kasih atas sokongan anda ! ;)

    ReplyDelete
  5. welcome....ini baru permulaan yang baik...dendam apa yang sya maksudkan tu??

    ReplyDelete
  6. hehe . cerita ni lebih kurang cinta tiga segi kak .. kalau nak tau kena la baca kan3 .. hihihi

    ReplyDelete